سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت گمشده مؤمن است . حکمت را فرا گیر هر چند از منافقان باشد . [نهج البلاغه]
آموزش و تدریس تار و سه تار در تهران و کرج
 
شباهت و تفاوت تار و سه تار چیست؟

واسه خیلی از علاقه مندان به موسیقی ایرانی که تازه قصد شروع ساز دارند این سوال پیش میاد که تار کار کنم یا سه تار . تفاوتش چیه. کدوم سختتره. خوب سوال خوبیه. چون خیلی شبیه به هم هستن. از نظر جنس صدا و نت و پرده ها شباهتهای زیادی بین تار و سه تار وجود دارد

شباهت های فنی تار و سه تار

اگه بخواهیم از نظر پرده حساب کنیم که تعدادشون یکی هست . جفتشون 25 پرده دارند . از نظر سیم میدانیم که سه تار «چهار سیم » دارد به نام های « دو -سل -دو-دو » . تار هم دقیقا همین سیمها رو داره فقط از هرکدوم 2 تا دارد . یعنی « دو دو - سل سل- دو دو » یعنی در کل، تار 6 عدد سیم دارد. سیم اخری ضخیم تر به همراه سیم کنارش دو کوک میشوند . انگشت گذاری ها در تار و سه تار شبیه بهم هستن . در تار چون دسته ضخیم تر است مقداری انگشت گذاری سخت تر میشود . اما اساسا شبیه به هم هستن.
روی کاسه سه تار صفحه چوبی وجود دارد و با تغییرات هوا و رطوبت تغییری نمیکند و صدایش کمتر و ضعیفتر از تار است . سه تار ناله های احساسی و سوز ناکتری دارد.  روی کاسه تار پوست قرار دارد. پوست وسعت و طنین بیشتری به صدای ساز میدهد . اما مشکل پوست این است که با کوچکترین تغییرات هوا صدای ساز تغییر میکند . مخصوصا رطوبت،در فضای مرطوب پوست تار شل میشود و ساز صدای خیلی بمی پیدا میکند . کاسه سه تار معمولا از ترکه های چوب ساخته شده و ملاقه ای شکل است . اما کاسه تار از کنده درخت توت میسازند. به این صورت که کنده درخت توت را از وسط به دو نیم میکنند ، طبق الگویی داخل انهارا میتراشند و بهم متصل میکنند . از نظر مضراب اگر بخواهیم مقایسه کنیم ، مضراب سه تار با ناخن زده میشود و انگشت سبابه به صورت رفت و برگشت سیم را به صدا درمی آورد. اما مضراب تار یک تکه فلز برنجی است که در انتهای آن موم قرار دارد . انرژی مضراب تار از حرکت مچ تولید میشود و مضراب بین انگشت شصت و سبابه و کناریش قرار میگیرد و با حرکت بالا و پایین مچ به سیم  ضربه میزند . از نظر شخصیتی بخواهید در نظر بگیرید سه تار مثل دختر است. (ظریف و طناز) و تار مثل پسر است (قوی و چابک) است . پس سعی کنید باهاشون مثل روحیاتشون برخورد کنید.

تار بهتر است یا سه تار؟

این سوال را خیلی از دوستان میپرسند. ولی این سوال مقداری بی معنی است . چون واقعا باید ببینید به کدوم علاقه دارید. از نظر مبلغی سه تار ارزانتر از تار است به عنوان مثال اگر یک سه تار معمولی400 هزار تومن باشد یک تار مبتدی 1 میلیون تومان است. 

www.notebnote.com


نوشته شده توسط taar&setaar 97/5/11:: 9:37 صبح     |     () نظر
درباره

آموزش و تدریس تار و سه تار در تهران و کرج


taar&setaar
آموزش و تدریس تار و سه تار در کرج و تهران. تلفن: 09361890088
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها